تبلیغات
پسری از سیس
12:44 ب.ظ
91
قائم و عاشورا
   

«قائم» از القاب خاصه حضرت حجت (عج) است که در بیشتر روایات شیعه وارد شده و اطلاق آن بر هیچ یک از

معصومین دیگر روا نیست.

ابو حمزه ثمالی می‏گوید: به امام محمد باقر(ع)عرض کردم: ای فرزند پیامبر! آیا شما همه قائم نیستید وحق را

به پا نمی‏دارید؟ پس چرا تنها ولی عصر را قائم می‏خوانند؟ فرمود: «لما قتل جدّی الحسین ضجّت الملائکه بالبکاء

والنحیب وقالوا الهنا أتصفح عمن قتل صفوتک وابن صفوتک و خیرتک من خلقک؟فاوحی الله الیهم قرّوا ملائکتی

فوعزّتی وجلالی لانتقمنّ منهم ولو بعد حین...ثم کشف لهم عن الائمة من ولد الحسین فسر‏ت الملائکة بذلک

ورأوا احدهم قائماً یصلی، فقال سبحانه: بهذا القائم انتقم منهم؛ چون جدم حسین (ع) کشته شد، فرشتگان

صدا به گریه و ناله بلند نموده و عرض کردند: پروردگارا! آیا قاتلان بهترین بندگانت، و زاده اشرف برگزیدگانت را به

حال خود وا می‏گذاری؟ خداوند به آنها وحی فرستاد:ای فرشتگان من!آرام گیرید.به عزّت و جلالم سوگند،از آنان

انتقام خواهم گرفت؛ هر چند بعد از گذشت زمان‏ها باشد. آن‏گاه پروردگار عالم پرده از جلو دیدگان آنان کنار زد و

امامان از فرزندان امام حسین (ع) را یکی پس از دیگری به آنها نشان داد . فرشتگان از این منظره ، مسرور و

شادمان گردیدندودیدند که یکی ازآن بزرگواران،ایستاده مشغول نماز است. خداوند فرمود: با این قائم (شخص

ایستاده) از آنان (قاتلان حسین (ع)) انتقام خواهم گرفت». 1

محمد بن حمران می‏گوید: امام صادق (ع) فرمود: چون جریان شهادت امام حسین (ع) واقع شد، فرشتگان به

درگاه الهی نالیدند و خروش بر آورده، به خداوند عرض کردند: بار خدایا! آیا با حسین که انتخاب شده تو و فرزند

پیامبر تو اینچنین رفتارشود؟خداوند شبح و سایه قائم را در برابر آنان در حالت ایستاده مجسم کرد و فرمود:با

این (قائم) از ستم کنندگان به حسین انتقام خواهم گرفت.2

__________________________________________________________________________________

  • 1 دلائل الامامة، طبری، ص 239
  • 2 امالی شیخ طوسی، ج 2، ص 233